KONCEPCJA PRACY

ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

W LATACH 2012 – 2017

 

1.      Podstawa prawna:

·         Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. :Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.);

·         Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.:Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.);

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17);

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324);

·         Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.

·         Statut ZEPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

·         Program Wychowawczy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

·         Program Profilaktyki ZEPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Termin realizacji koncepcji:

Przedstawioną Koncepcję Pracy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE  przewidziano

 na 5 lat.

Będzie obowiązywała od 1 września 2012 r. do 31 sierpnia 2017 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.      Dokumenty wewnątrzszkolne wspierające koncepcję:

 

·         Plan Nadzoru Pedagogicznego dyrektora ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH
 W JASIONCE

·         Arkusz organizacyjny ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

·         Plan Pracy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

·         Program Wychowawczy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

·         Program Profilaktyki ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

·         Statut ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE

 

3.      Charakterystyka szkoły:

 

ZESPÓŁ SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE położony jest w centrum wsi Jasionka, w pobliżu drogi powiatowej Jasionka – Krosno.

Bazę lokalową stanowi budynek z lat pięćdziesiątych, systematycznie remontowany w miarę posiadanych środków finansowych oraz nowe skrzydło dobudowane w roku 1999.

Szkoła nie dysponuje zapleczem sportowym w postaci sali gimnastycznej; istnieje jedynie boisko asfaltowe do gier drużynowych (piłka siatkowa, piłka ręczna, koszykówka), boisko trawiaste do piłki nożnej, bieżnia zaopatrzona w stanowisko do skoku w dal oraz plac zabaw dla dzieci najmłodszych. Teren wokół szkoły zagospodarowano w postaci trawników, klombów, drzewostanu niskiego
 i ogrodzono.

W naszej szkole uczy się 154  uczniów. W szkole funkcjonują klasy jednociągowe (6 oddziałów szkoły podstawowej, 3 oddziały gimnazjum oraz oddział przedszkolny).

Szkoła posiada bibliotekę z około 7500 woluminami, salę multimedialną, pracownię przyrodniczą, historyczną i informatyczną, sale lekcyjne podzielone na część edukacyjną i rekreacyjną, gabinet pedagoga szkolnego i logopedy oraz salę przeznaczoną na świetlicę szkolną.

 W szkole zatrudnionych jest 18 nauczycieli, którzy wypełniają zadania edukacyjne, wychowawcze
 i opiekuńcze. Szkoła jest placówką jednozmianową.

Dla uczniów i ich rodziców szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na miarę swoich możliwości. Współpracuje z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Miejscu Piastowym oraz wieloma instytucjami (Ośrodek Kultury w Dukli, Miejski Ośrodek Pomocy  w Dukli, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Dukli, Straż Graniczna, Straż Pożarna, Policja w Dukli, Starostwo Powiatowe
w Krośnie, Sanepid w Krośnie), stowarzyszeniami wspierającymi szkołę ( Stowarzyszenie „Złota Studzienka”, Stowarzyszenie „Liposka”) oraz osobami reprezentującymi władzę lokalną (sołtys, radni

I ksiądz proboszcz).

W szkole dobrze działa Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski.

W wyniku diagnozy środowiska szkolnego dokonanego przez specjalny zespół  powołany przez dyrektora szkoły określono jej mocne i słabe strony. 

Mocne strony szkoły

 

 

Słabe strony szkoły

1)      Kadra pedagogiczna w całości posiada kwalifikacje do nauczanych przedmiotów.

2)      Oferta zajęć pozalekcyjnych w oczach uczniów jest interesująca i spełnia ich oczekiwania.

3)      W szkole prowadzone są zajęcia dla uczniów wymagających wsparcia specjalistów: gimnastyka korekcyjna, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, logopedyczne.

4)      W szkole opracowano program wychowawczy i profilaktyki w oparciu
 o zdiagnozowane potrzeby społeczności szkolnej. Są one systematycznie realizowane i poddawane bieżącej ewaluacji
 i modyfikacji.

5)      Rada pedagogiczna systematycznie analizuje wyniki klasyfikacji, sprawdzianu po szóstej klasie i egzaminu gimnazjalnego, formułuje wnioski i wdraża do dalszej pracy.

6)      W szkole obowiązują spójne zasady oceniania zapisane w wewnątrzszkolnych systemach oceniania, na podstawie których nauczyciele konstruują przedmiotowe zasady oceniania.

7)      W każdym roku szkolnym przygotowany jest ciekawy i bogaty kalendarz imprez
 i uroczystości szkolnych.

8)      Uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach artystycznych i turniejach sportowych.  

9)      Środowisko lokalne pozytywnie postrzega szkołę jako instytucję nie tylko edukacyjną, ale również kulturalną.

10)   W szkole funkcjonuje monitoring przyczyniający się do wzrostu bezpieczeństwa uczniów w szkole.

11)   W szkole funkcjonują estetyczne zadbane pomieszczenia i korytarze szkolne.

 

1)      Trudności w komunikowaniu się
z niektórymi rodzicami,

niewystarczające zaangażowanie się

w sprawy dziecka (zainteresowanie edukacją i zachowaniem uczniów).

2)      Brak sali gimnastycznej – zajęcia zimą odbywają się na holu szkolnym.

3)      Zbyt niski wymiar zatrudnienia pedagoga szkolnego(1/4 etatu).

4)      Mały udział uczniów w konkursach przedmiotowych (brak motywacji).

5)      Niskie wyniki sprawdzianu po klasie szóstej – 2 stanin.

6)      Niska motywacja większości dzieci do nauki.

7)      Niewystarczające wyposażenie szkoły w nowoczesne pomoce dydaktyczne.

 

 

Misja  i  wizja szkoły

·         Misja

Jesteśmy szkołą życzliwą dla uczniów. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby w przyszłości stali się świadomymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują: rodziny, miasta, kraje, świat. Chcemy, aby jak najlepiej wykorzystywali własny potencjał intelektualny i potrafili dostosowywać się do zmieniających się realiów współczesnego świata i cywilizacji, ucząc się przez całe życie. Zwracamy szczególną uwagę na rozwój psychiczny, fizyczny i duchowy naszych uczniów.

 

·         Wizja

Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną, innowacyjną placówką przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program wychowawczy ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Uczniowie naszej szkoły wyrosną na ludzi mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za własne zachowanie. Wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania, aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami i członkami swojej „małej ojczyzny” z poszanowaniem kultury i tradycji. Szczególnie zadbamy o ich rozwój psychiczny, fizyczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MODEL ABSOLWENTA

 

1.      Uczeń kończący szkołę podstawową:

 

a)      jest otwarty - wykorzystuje swoje możliwości, jakie stwarzają mu dom i szkoła. Chętnie i skutecznie nawiązuje kontakty z innymi osobami, prezentując swój punkt widzenia. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania się i bez trudu uczy się korzystania z różnych nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie działa zgodnie z obowiązującymi zasadami, potrafi planować swoje działania.

b)       jest odpowiedzialny - stara się przewidzieć skutki swoich działań i gotów jest ponosić ich konsekwencje. Cieszy się z sukcesów. Napotkane problemy rozwiązuje samodzielnie,
a jeśli trzeba potrafi zwrócić się o pomoc do osób ze swego najbliższego otoczenia. Pracując z grupą, stara się być odpowiedzialny za efekty jej aktywności.

c)       jest ciekawy świata – dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności
 i związki przyczynowo-skutkowe, poszerza swoją wiedzę, jest aktywny.

d)      jest krytyczny – potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane wiadomości, ocenić ich przydatność.

e)      jest prawy – rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości obowiązujący
w otoczeniu.

f)       jest tolerancyjny – rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.

g)      jest punktualny – dotrzymuje terminów, sprawnie posługuje się czasem, planując swoje zajęcia. Szanuje swój czas i innych.

 

2.      Absolwent gimnazjum:

a)      jest odpowiedzialny – przewiduje konsekwencje swojego postępowania. Posiada rozwinięty krytycyzm, umożliwiający mu selekcje treści medialnych. Odróżnia fikcję od świata realnego.

b)      rozumie zasady demokracji –współpracuje w grupie, poszukując kompromisowych   rozwiązań. Jest kontaktowy, ceni sobie przyjaźń.

c)       jest prawy – odróżnia dobro od zła w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu (dom, szkoła, parafia).

d)        jest samodzielny – respektuje przepisy bezpieczeństwa, unika zagrożeń, dostrzega i potrafi przeciwstawić się patologiom społecznym.

e)      docenia wartość rodziny – troszczy się o jej dobre imię, aktywnie włącza się w rozwiązywanie ich problemów, okazuje życzliwość jej członkom.

f)        szanuje ojczyznę – zachowuje odpowiednią postawę wobec symboli, obrzędów i tradycji narodowych.

g)      jest tolerancyjny – ze zrozumieniem traktuje różnice między ludźmi wynikające z uzdolnień, różnych możliwości oraz odmienności kulturowych i religijnych.

h)       jest zainteresowany własnym rozwojem – podejmuje samodzielne działania, które wspierają jego rozwój osobowy.

 

CELE SZKOŁY

 

 Cele ogólne:

1.       Kształcenie uczniów na wysokim poziomie dydaktycznym, rozwijanie kompetencji uczniowskich.

2.       Wypracowanie efektywnych metod pracy z uczniem zdolnym i uczniem mającym trudności
 w nauce.

3.       Dobre i na miarę indywidualnych możliwości uczniów przygotowanie ich do podjęcia nauki
w szkole ponadgimnazjalnej.

4.        Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

5.       Podnoszenie jakości nauczania i uczenia się.

6.       Promocja pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku.

7.       Włączenie większej liczby rodziców w życie szkoły.

 

 

 

Cele etapowe i operacyjne:

W szkole podstawowej i gimnazjum realizujemy następujące cele:

a)      Harmonijnie realizujemy funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą

w oparciu o Odpowiedzialność, Uczciwość, Samodzielność.

b)      Przygotowujemy ucznia do podejmowania wyzwań przyszłości.

c)       Ustawicznie podnosimy jakość i atrakcyjność oferty edukacyjnej.

d)      Kształtujemy ucznia tolerancyjnego, wrażliwego, dbającego o wartości moralne.

e)      Kreujemy mądrego i dobrego obywatela świata; wyrastającego z polskiej i lokalnej tradycji (wzmacniamy poczucie tożsamości i wspólnoty lokalnej, narodowej
i europejskiej).

f)       Tworzymy wspólnotę „uczącą się”.

g)      Promujemy w środowisku wartość edukacji.

h)      Podejmujemy działania zwiększające wśród uczniów poczucie bezpieczeństwa.

i)        Przeciwdziałamy zagrożeniom współczesnego świata.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OBSZARY I PODOBSZARY PRACY SZKOŁY

 

 

1. Koncepcja pracy szkoły

a) zarządzanie strategiczne

b) wewnątrzszkolny system zapewniania jakości

c) promocja

 

2. Zarządzanie i organizacja

a) nauczyciele

b) rozwój zawodowy nauczycieli

c) warunki działalności szkoły

d) zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy

e) kierowanie szkołą, obieg informacji

 

3. Kształcenie

a) programy nauczania

b) organizacja procesu kształcenia

c) przebieg procesu kształcenia

d) efekty kształcenia

 

4. Wychowanie i opieka

a) równość szans

b) praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły

c) praca opiekuńcza szkoły

d) efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

 

 

1. Koncepcja pracy szkoły

a) zarządzanie strategiczne:

·         określenie celów i kierunków działania szkoły,

·          planowanie strategii działania szkoły,

·          sposób realizowania celów,

·          modyfikacja programu rozwoju szkoły;

b) wewnątrzszkolny system zapewniania jakości:

·          rozwój i doskonalenie jakości pracy szkoły,

·          organizacja wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły,

·          udoskonalenie systemu obiegu informacji;

 c) promocja:

·         kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku,

·         pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność szkoły.

 

2. Zarządzanie i organizacja

a) nauczyciele:

·          zapewnienie wysokiego poziomu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanie zadań organizacyjnych,

·         ustalenie kryteriów oceny jakości pracy nauczycieli;

b) rozwój zawodowy nauczycieli:

·          rozpoznawanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego związanych z rozwojem szkoły,

·          stosowanie nabytej wiedzy i umiejętności w pracy nauczyciela,

·          analizowanie skuteczności form doskonalenia zawodowego;

c) warunki działalności szkoły:

·         dysponowanie obiektami, pomieszczeniami i wyposażeniem, odpowiednimi do właściwego przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki;

d) zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy:

·          zapewnienie uczniom i pracownikom zdrowych, bezpiecznych i higienicznych warunków.

e) kierowanie szkołą, obieg informacji:

·         sprawne kierowanie i administrowanie szkołą,

·         sprawny i skuteczny system uzyskiwania i obiegu informacji.

 

 

3. Kształcenie

a) programy nauczania:

·          doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informatyczną,

·          wybranie i skonstruowanie programów nauczania zapewniających rozwój osiągnięć edukacyjnych uczniów i osiąganie sukcesów;

b) organizacja procesu kształcenia:

·          organizacja procesu kształcenia w szkole zapewniająca każdemu uczniowi szansę rozwoju;

c) przebieg procesu kształcenia:

·         określenie celów ukierunkowanych na rozwój ucznia,

·          stwarzanie środowiska wspierającego uczenie się;

 

d) efekty kształcenia:

·         praktyczne wykorzystanie zdobywanych umiejętności zawodowych w określonym kierunku kształcenia,

·          badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników do podnoszenia efektywności kształcenia.

 

4. Wychowanie i opieka

a) równość szans:

·         zaspokajanie potrzeb edukacyjnych i zapewnienie rozwoju osobowego uczniów;

b) praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły:

·         realizowanie programu wychowawczego i programu profilaktyki,

·          rozwijanie szacunku dla dobra, prawdy i piękna na świecie i w człowieku,

·         zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju w przyjaznym i bezpiecznym środowisku;

c) praca opiekuńcza szkoły:

·         zapewnienie dostępnych form pomocy wychowankom;

d) efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej:

·         podejmowanie systematycznych i skutecznych działań wychowawczych, profilaktycznych
i opiekuńczych;

·         wspomaganie dojrzałości postaw moralnych, społecznych i emocjonalnych wychowanków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FORMY REALIZACJI CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH

 

1.     Koncepcja pracy szkoły

 

 

Cele szczegółowe

 

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Główne cele rozwoju szkoły.

 

Opracowanie rocznych planów pracy szkoły.

zespół nauczycielski,

Dyrektor

Promocja szkoły przez stronę

WWW oraz inną działalność.

Aktualizacja szkolnej witryny WWW.

Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.

Informowanie rodziców
 o sukcesach uczniów.

Coroczne organizowanie przedświątecznej akcji „Pamiętamy o seniorach” – kartki, życzenia.

Coroczny udział wolontariuszy ZSP w Jasionce w akcji charytatywnej „Pola Nadziei”(zbiórka pieniędzy na Krośnieńskie Hospicjum).

Coroczny udział uczniów w akcji charytatywnej „Góra Grosza”.

W ramach działalności Samorządu Uczniowskiego organizowanie prac porządkowych na cmentarzach
 w Jasionce.

nauczyciel informatyki,

uczniowie pod kierunkiem

nauczycieli informatyki,

wskazani nauczyciele

Angażowanie rodziców
w działania na rzecz szkoły.

 

 

Zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa
 w pracach Rady Rodziców.

Współorganizowanie przez rodziców niektórych uroczystości szkolnych.

Systematyczne badanie opinii rodziców o działalności szkoły.

Prezydium Rady Rodziców,

nauczyciele, wychowawcy,

wskazani nauczyciele

Diagnozowanie osiągnięć

edukacyjnych uczniów.

 

 

Przeprowadzanie sprawdzianów kompetencji  uczniów, analiza egzaminów zewnętrznych

klasa VI i III PG; konkursy, olimpiady, turnieje.

nauczyciele poszczególnych

przedmiotów, zespoły przedmiotowe

Zwiększenie jakości pracy

szkoły.

 

 

 

Ewaluowanie dokumentów szkolnych dostosowanych do bieżących potrzeb.

Diagnozowanie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów i opracowanie działań przeciw uchylaniu się przez uczniów od tego obowiązku.

Dyrekcja, zespoły zadane

wychowawcy, zespół powołany przez dyrekcję

Ewaluacja procesu obiegu

Informacji.

 

Stworzenie tablicy ogłoszeń.

Dyrekcja, nauczyciele, Samorząd

Uczniowski

 

Kryteria sukcesu

1. Nauczyciele przestrzegają harmonogramu spotkań z rodzicami.

2. Rodzice znają organizację szkoły i aktualne przepisy oświatowe.

3. Rodzice wyrażają opinie na temat funkcjonowania szkoły.

4. Rodzice organizują lub współorganizują imprezy szkolne.

5. Uczestnictwo w programach ekologicznych na terenie regionu.

6. Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele znają informacje dotyczące wewnętrznej i zewnętrznej ewaluacji pracy szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Zarządzanie i organizacja

 

 

Cele szczegółowe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Szkolenie nauczycieli w zakresie stosowania aktywnych metod pracy z uczniem.

Gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych i dydaktycznych w zakresie nowoczesnych metod pracy

 z uczniem.

Organizowanie szkoleń
w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
w zakresie wdrażania nowoczesnych metod dydaktycznych.

Dokumentowanie, gromadzenie i udostępnianie spostrzeżeń oraz wymiana doświadczeń
 w związku z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy
 z uczniem (konspekty, scenariusze lekcji, wnioski, analizy i opinie nauczycieli .

Z inicjatywy Dyrekcji i zainteresowanych nauczycieli, lider WDN

Uzyskiwanie wyższych stopni

awansu zawodowego

nauczycieli.

 

Zapoznawanie nauczycieli z procedurami i wymaganiami związanymi z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego, wymiana doświadczeń, spostrzeżeń, wniosków.

Motywowanie nauczycieli do działań sprzyjających spełnieniu wymagań na określony stopień awansu zawodowego.

Realizacja działań dodatkowych wspierających nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego.

Dyrekcja, nauczyciele, opiekun stażu

Podnoszenie kwalifikacji

zawodowych nauczycieli Zespołu Szkół.

Dokonanie analizy potrzeb kwalifikacyjnych wynikających
 z założeń rozwojowych szkoły.

Skonfrontowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych nauczycieli
 z potrzebami szkoły.

Sporządzenie planu doskonalenia nauczycieli
z uwzględnieniem potrzeb szkoły oraz nauczycieli.

Dyrekcja szkoły, Rada

Pedagogiczna,

lider WDN

Współpraca z ośrodkami

doskonalenia nauczycieli.

 

 

Gromadzenie i udostępnianie danych na temat prowadzonych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

Uwzględnianie w szkolnym planie doskonalenia dostępnych form proponowanych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli.

Uczestnictwo w formach kwalifikacyjnych

i doskonalących proponowanych przez poszczególne ośrodki.

Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, nauczyciele

Działania podejmowane w

ramach wewnątrzszkolnego

doskonalenia nauczycieli.

 

 

Sporządzenie planu WDN.

Udział w radach szkoleniowych na temat wybranych obszarów pracy szkoły.

Organizowanie warsztatów szkoleniowych o zróżnicowanej tematyce dla zainteresowanych

Nauczycieli.

Rada Pedagogiczna,

nauczyciele,

z inicjatywy

zainteresowanych

nauczycieli

Wdrażanie doświadczeń

i umiejętności nabytych

w trakcie szkoleń.

 

 

 

Podejmowanie starań zmierzających do unowocześnienia pracowni przedmiotowych – zakup pomocy dydaktycznych wskazanych przez opiekunów pracowni
 i nauczycieli.

Modernizacja i konserwacja sprzętu
 i pomocy dydaktycznych w pracowniach, praca społeczna nauczycieli itd.

Doposażenie pracowni przedmiotowych
w nowoczesne media edukacyjne.

 

 

nauczyciele, Dyrekcja

(w miarę posiadanych środków)

Wyposażanie szkoły
 w sprzęt umożliwiający stosowanie technik komputerowych –

komputeryzacja szkoły.

 

 

Modernizacja i konserwacja sprzętu komputerowego
 w szkole.

Wyposażenie pomieszczeń szkoły w sprzęt komputerowy i odpowiednie oprogramowanie.

osoby odpowiedzialne za

powierzony sprzęt

komputerowy,

Dyrekcja, nauczyciele

informatyki

Stworzenie warunków

umożliwiających uczniom i nauczycielom stały dostęp do Internetu.

 

Konfigurowanie wewnętrznej sieci komputerowej do korzystania z Internetu.

Sieć WiFi w szkole.

Wykorzystanie przez nauczycieli dostępu do Internetu w pracy dydaktycznej oraz jako elementu swojego warsztatu pracy. Prowadzenie kół informatycznych.

osoby odpowiedzialne za

powierzony sprzęt

komputerowy,

nauczyciele

Podnoszenie przez nauczycieli

kwalifikacji umożliwiających

stosowanie technologii

komputerowych w nauczaniu

różnych przedmiotów.

Przeprowadzenie wewnątrzszkolnych kursów komputerowych dla nauczycieli, uczniów Zespołu Szkół i innych zainteresowanych.

 Udział nauczycieli w szkoleniach i kursach komputerowych organizowanych przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli.

nauczyciele informatyki,

zainteresowani nauczyciele

Zapewnienie uczniom

poczucia bezpieczeństwa.

 

Wzmocnienie ochrony
i bezpieczeństwa uczniów poprzez odpowiednią organizację pracy szkoły

Ustalanie regulaminu dyżurów nauczycieli i ścisłe egzekwowanie przestrzegania harmonogramu dyżurów

Zamontowanie monitoringu

Dostosowanie rozmiaru ławek
 i krzeseł do wzrostu uczniów

Zdobywanie przez nauczycieli uprawnień kierownika wycieczek.

Dyrekcja, nauczyciele, zainteresowani nauczyciele

Dbałość o przestrzeganie

przepisów BHP i

przeciwpożarowych.

 

 

 

Zapoznawanie uczniów
z odpowiednimi procedurami
w przypadku zagrożenia np. pożarem.

Zapoznawanie i przypominanie uczniom regulaminów BHP
w poszczególnych pracowniach szkoły i na zajęciach

wychowania fizycznego.

wychowawcy klas,

nauczyciele, opiekunowie

pracowni i nauczyciele

wychowania fizycznego

 


 

Kryteria sukcesu

1. Wzbogacenie bazy dydaktycznej do nauczania.

2. Rozbudowa i modernizacja sieci komputerowej w szkole.

3. Zwiększenie liczby nauczycieli z zaawansowanymi umiejętnościami wykorzystania komputera.

4. W ciągu roku szkolnego każdy wychowawca z uczniami zrealizuje punkty z planu wychowawcy klasy.

5. Funkcjonalne zagospodarowanie szkoły.

6. Uczniowie czują się bezpieczni na terenie szkoły.

7. Sprawnie działające systemy zabezpieczeń mienia szkoły.

8. Wszyscy nauczyciele przestrzegają regulaminu dyżurów.

9. Nauczyciele uzyskują uprawnienia do kierowania wycieczkami szkolnymi.

10. Uczniowie znają i przestrzegają przepisów BHP i p.poż. oraz na wypadek zagrożenia terrorystycznego.

11. Szkoła jest dobrze wyposażona w sprzęt sportowy.

12. Wzrost liczby nauczycieli podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe (studia podyplomowe i uzupełniające, awans zawodowy, kursy kwalifikacyjne dokształcające i doskonalące).

13. Podwyższenie jakości bazy dydaktycznej szkoły.

 

 

3. Kształcenie

 

Cele szczegółowe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Poszerzenie oferty edukacyjnej

w zakresie dydaktyki języków obcych.

 

Stworzenie możliwości rozwijania umiejętności i zainteresowań uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych.

nauczyciele języków obcych

(zgodnie z zapotrzebowaniem)

Stwarzanie możliwości

doskonalenia umiejętności

językowych uczniów.

 

Prowadzenie zajęć z języka obcego w grupach zgodnie z poziomem znajomości języka przez uczniów.

Wykorzystywanie na lekcjach języków obcych aktywizujących metod nauczania.

Organizowanie wycieczek edukacyjnych.

Nawiązywanie korespondencji tradycyjnej lub za pomocą Internetu z zagraniczną młodzieżą.

nauczyciele języków obcych, opiekunowie pracowni informatycznej

Propagowanie i wykorzystywanie

aktywizujących metod

nauczania.

 

Prowadzenie lekcji
z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych.

Podejmowanie projektów dydaktycznych sprzyjających kształtowaniu i utrwalaniu umiejętności uczniów.

nauczyciele

Indywidualizowanie procesu

nauczania.

Praca z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych.

 

 

Analizowanie osiągnięć poszczególnych uczniów pod kątem rozpoznania potrzeb edukacyjnych.

Przeprowadzanie zróżnicowanych
 i wielopłaszczyznowych badań wyników nauczania.

Stworzenie dla uczniów ze zdiagnozowanymi i opisanymi dysfunkcjami możliwości wyrównywania różnic wynikających ze specyficznych trudności w uczeniu się.

Organizowanie w miarę możliwości szkoły pomocy merytorycznej dla uczniów
 o specyficznych potrzebach edukacyjnych (wspieranie działalności Samorządu Uczniowskiego w zakresie pomocy koleżeńskiej, organizowanie dodatkowych zajęć warsztatowych, wyrównawczych itp.).

Wspieranie uczniów zdolnych
 w rozwijaniu zainteresowań
i zdolności (kółka zainteresowań).

nauczyciele przedmiotów we

współpracy z Dyrekcją

szkoły, Dyrekcja szkoły,

Samorząd Uczniowski

Wykorzystanie technik

multimedialnych w procesie

dydaktycznym.

 

 

Prowadzenie zajęć w pracowni informatycznej przez nauczycieli innych przedmiotów.

Uczestniczenie uczniów
w szkolnych i międzyszkolnych konkursach, w których komputer
 i Internet są elementami zadań konkursowych.

Komputerowe opracowywanie sprawdzianów, analiz wyników nauczania przez nauczycieli itd.

Wykorzystanie przez uczniów komputera do opracowania wyników pomiarowych, kreślenia charakterystyk i wykonywania obliczeń itp.

nauczyciele,

uczniowie pod kierunkiem

nauczycieli przedmiotów,

Propagowanie zdrowego stylu życia i kultury fizycznej.

 

 

 

Zapewnienie uczniom możliwości rozwijania zainteresowań sportowych, poprzez udział
w kołach sportowych.

Organizowanie imprez sportowych i zawodów wewnątrzszkolnych
 i międzyszkolnych oraz branie udziału w imprezach i zawodach organizowanych przez inne podmioty.

Wprowadzenie do tradycji szkoły Dnia Sportu jako elementu obchodów Dni Rodziny i Dnia Dziecka.

Organizowanie wycieczek rekreacyjnych i turystycznych.

nauczyciele wychowania

fizycznego, nauczyciele

 

Kryteria sukcesu

1. Zwiększenie liczby godzin dydaktycznych wykorzystujących techniki komputerowe i multimedialne  w nauczaniu w stosunku do lat ubiegłych.

2. Szkoła organizuje zawody sportowe. Uczniowie uczestniczą w zawodach sportowych organizowanych przez inne podmioty.

3. Dzień Sportu – stałym punktem w kalendarium wydarzeń z życia szkoły.

4. Realizowanie pomocy koleżeńskiej w szkole.

5. W czasie wolnym od zajęć uczniowie mają możliwość korzystania z Internetu, celem wymiany poglądów, doświadczeń z innymi uczniami, również z innych krajów, udziału w grupach dyskusyjnych, prezentacji swoich osiągnięć na łamach Internetu.

6. Uczniowie potrafią komunikować się, wykorzystując nowoczesne techniki komunikacji.

7. Zwiększenie jakości procesów dydaktycznych w porównaniu do lat ubiegłych.

8. Zwiększenie ilości godzin lekcyjnych przeprowadzanych zróżnicowanymi metodami nauczania w stosunku do lat poprzednich, ze szczególnym akcentem na nowoczesne metody aktywizujące ucznia.

9. Zwiększenie ilości lekcji prowadzonych metodami aktywizującymi.

10. Zwiększenie oferty godzin pozalekcyjnych.

11. Ewaluacja oferty godzin pozalekcyjnych celem lepszego dostosowania do potrzeb uczniów, w tym
 o specyficznych potrzebach edukacyjnych oraz  oczekiwań rodziców.

12. Wykorzystanie wniosków z badania osiągnięć uczniów w doskonaleniu pracy dydaktycznej szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Wychowanie i opieka

 

Cele szczegółowe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Ukazywanie związków kultury polskiej z europejską.

 

Przedstawianie na zajęciach

 w formie wystaw, audycji, pogadanek lub spotkań, informacji i ciekawostek na temat różnych kultur europejskich.

nauczyciele języka

polskiego, języków obcych,

historii, geografii, wiedzy

 o kulturze

Kształtowanie postawy szacunku dla tradycji
 i polskości.

 

Opracowanie kalendarza uroczystości szkolnych
i lokalnych.

Uczestnictwo w uroczystościach poświęconych rocznicom ważnych świąt narodowych.

Przygotowywanie wystaw, montaży poetycko-muzycznych w związku z istotnymi wydarzeniami kulturalnymi lub historycznymi.

Propagowanie postawy szacunku dla dorobku kulturowego Polaków m.in. poprzez organizowanie wycieczek edukacyjnych do muzeów, teatrów.

Dyrekcja, osoby określone
w Planie Pracy Szkoły,

zainteresowani nauczyciele

Budowanie prawidłowych

relacji pomiędzy uczniami
i nauczycielami.

 

Dbałość o przestrzeganie ustaleń Statutu szkoły i WSO.

Wpajanie uczniom zasad dobrego wychowania

 i kulturalnego zachowania się
w różnych sytuacjach życiowych.

nauczyciele i uczniowie,

nauczyciele

Integrowanie środowiska

uczniów i nauczycieli.

 

Integrowanie grona pedagogicznego poprzez podejmowanie wspólnych projektów i inicjatyw.

Integrowanie nauczycieli poprzez działalność w zespołach przedmiotowych i problemowych.

Integrowanie wychowawców i wychowanków poprzez organizowanie wspólnych wycieczek rekreacyjnych, biwaków integracyjnych itp.

Organizowanie spotkań integracyjnych, dyskotek szkolnych.

Angażowanie uczniów do przygotowywania uroczystości szkolnych i lokalnych.

Stworzenie możliwości organizowania czasu po lekcjach – różnorodne koła zainteresowań dla chętnych uczniów.

z inicjatywy nauczycieli,

przewodniczący ww.

zespołów,

wychowawcy klas,

Dyrekcja, nauczyciele

Uatrakcyjnienie przerw

śródlekcyjnych.

 

Przygotowywanie w gablotach na korytarzu ekspozycji prezentujących osiągnięcia
 i dokonania uczniów oraz wydarzenia z życia szkoły.

Dyrekcja, Samorząd

Uczniowski, nauczyciele, uczniowie

Kreowanie pozytywnego

obrazu szkoły w środowisku

lokalnym.

 

Udział szkoły w życiu społeczności lokalnej poprzez uczestnictwo w uroczystościach lokalnych i regionalnych.

Zapraszanie przedstawicieli środowisk lokalnych do udziału w przedsięwzięciach, imprezach, inicjatywach organizowanych przez szkołę.

Uczestnictwo uczniów
 w przedmiotowych konkursach lokalnych i regionalnych, olimpiadach, zawodach itd.

Prowadzenie poradnictwa zawodowego dla uczniów
i słuchaczy.

społeczność szkolna,

nauczyciele i uczniowie, wychowawcy, inni

zainteresowani

Tworzenie miłej i przyjaznej atmosfery w szkole poprzez urozmaicenie aranżacji wnętrz oraz terenów przyszkolnych.

 

 

Przygotowywanie wystawek tematycznych w pracowniach
 i na korytarzach.

Rozwijanie akcji Sprzątania Świata oraz uczestniczenie
w innych akcjach o charakterze ekologicznym.

opiekunowie pracowni,

nauczyciele, uczniowie

Kształtowanie odpowiednich

postaw etycznych.

 

Nauczyciele konsekwentnie tworzą wartościowe środowisko wychowawcze.

Wykorzystywanie podczas lekcji wartościowych filmów w celu poszerzenia horyzontów myślowych uczniów
 i zachęcenia do dyskusji.

Umożliwianie uczniom kontaktu z różnymi formami tekstu kultury.

Rozwiązywanie przez wychowawców problemów wynikających ze specyficznych potrzeb zespołu klasowego.

Współdziałanie z instytucjami
 i organizacjami propagującymi działalność społeczną i charytatywną.
Wspieranie inicjatyw w zakresie pomocy koleżeńskiej lub działalności społecznej.

wszyscy nauczyciele,

nauczyciele, wychowawcy,

nauczyciele języka

polskiego, wychowawcy klas,

społeczność szkolna,

nauczyciele

Stworzenie różnych możliwości uczestnictwa
w życiu kulturalnym.

 

Organizowanie wycieczek do kin, teatrów, muzeów, galerii itp.

Organizowanie
 i współorganizowanie uroczystości lokalnych lub uczestniczenie w nich.

Organizowanie spotkań autorskich z p. W. Śliwoniem.

Spotkania z podróżnikiem z grupy „Trzask”.

nauczyciele,

nauczyciele i uczniowie

Kształtowanie umiejętności świadomego komunikowania się (uczeń jako nadawca i odbiorca komunikatu), ranga kontaktów międzyludzkich.

 

 

 

 

 

Umożliwianie komunikowania się za pomocą nowoczesnych technik.

Wymiana doświadczeń kadry pedagogicznej, a innymi szkołami i placówkami na za pomocą Internetu.

Podkreślanie na zajęciach
z języka polskiego zasad kultury dyskusji.

Udział młodzieży w różnego rodzaju debatach, organizowanie debat.

Umożliwienie wymiany poglądów lub zawierania przyjaźni między uczniami naszej szkoły a uczniami innych szkół i placówek za pośrednictwem Internetu.

Umożliwienie uczniom naszej szkoły publikacji swoich osiągnięć w Internecie.

nauczyciele informatyki,

nauczyciele,  Dyrekcja, nauczyciele,

administratorzy pracowni

internetowej, nauczyciele języka polskiego, uczniowie,

 opiekun koła

informatycznego,

administrator pracowni

internetowej

Wzbogacanie etyki i kultury języka (uczeń jako dojrzały dyskutant i orator).

 

 

 

 

 

Umożliwienie uczniom obserwacji lub uczestnictwa
w np. sesji, dyskusji panelowej itp.

Stworzenie uczniom możliwości zaprezentowania wiadomości podczas lekcji np. w formie przemówienia, prelekcji, referatu itp.

Zapoznawanie uczniów
z zasadami redagowania tekstów publicystycznych lub użytkowych, np. podczas zajęć
 z języka polskiego.

Zorganizowanie wycieczki, np. do studia telewizyjnego.

dyrekcja, nauczyciele,

nauczyciele przedmiotów,

nauczyciele języka

polskiego,

opiekunowie koła,

nauczyciele, wychowawcy

Umożliwienie pomocy i wsparcia  w rozwiązywaniu problemów uczniów.

 

 

 

 

 

Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

 w  Miejscu Piastowym w celu rozwiązywania problemów indywidualnych uczniów.

Organizowanie warsztatów
 i spotkań z psychologiem.

Gromadzenie i upowszechnianie materiałów, tworzenie informatorów zawierających dane organizacji zwalczających agresję, przemoc w rodzinie, broniących praw dziecka, kobiet, niosących pomoc uzależnionym.

wychowawcy, nauczyciele,

z inicjatywy nauczycieli,

uczniów, rodziców i przedstawicieli ww.

instytucji

Profilaktyka uzależnień i ich

zwalczanie.

Organizowanie spotkań

 z przedstawicielami wybranych instytucji zajmujących się profilaktyką uzależnień.

Przygotowywanie nauczycieli do prowadzenia zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień poprzez szkolenia

Rady Pedagogicznej i warsztaty.

Realizowanie zagadnień programu profilaktyki

podczas godziny z wychowawcą i innych zajęć w szkole (pierwsza pomoc – ćwiczenia praktyczne).

Rozpoznawanie i niezwłoczne podejmowanie odpowiednich działań w sytuacji podejrzenia zaniedbań wychowawczych
i zagrożenia przemocą domową

Organizowanie zajęć warsztatowych dla młodzieży
 i rodziców  z udziałem osób zawodowo zajmujących się zwalczaniem uzależnień (prelekcje wygłoszone przez terapeutę S. Zuzaka, cykliczne spotkania profilaktyczne
z pracownikami Straży Granicznej i Policji w Dukli).

Gromadzenie i upowszechnianie materiałów dotyczących uzależnień
w różnych formach przekazu.

z inicjatywy nauczycieli,

uczniów, rodziców i przedstawicieli ww.

instytucji, osoby prowadzące szkolenie, wychowawcy klas,

nauczyciele, opiekun BIP

Integrowanie procesu

wychowawczego w relacjach

szkoła-dom.

 

 

 

 

 

Przestrzeganie przez nauczycieli comiesięcznych Dni Otwartych Szkoły dla rodziców.

Informowanie rodziców podczas zebrań o zmianach
 w prawie oświatowym lub organizacji szkoły.

Inspirowanie rodziców do werbalizowania opinii na tematy dotyczące funkcjonowania szkoły

wychowawcy klas, Dyrekcja

 

Edukacja rodziców w związku z problemami współczesnej

młodzieży.

 

 

 

 

 

Organizowanie podczas zebrań pogadanek i szkoleń na aktualne tematy związane
 z problemami i zagrożeniami współczesnej młodzieży. Promocja folderu informacyjnego szkoły wśród rodziców – przedstawienie atutów szkoły.

 

wychowawcy klas,

Dyrekcja i zainteresowani

nauczyciele

 

Kryteria sukcesu

1. Wychowawcy systematycznie przeprowadzają edukację rodziców na tematy związane z wychowaniem.

2. Postrzeganie szkoły jako przyjaznej uczniowi, o odpowiednich relacjach: uczeń – uczeń, nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic.

3. Organizowanie i uczestniczenie w akcjach o charakterze charytatywnym.

4. Organizowanie wycieczek o charakterze kulturalnym.

5. Zmniejsza się liczba negatywnych zachowań uczniów z perspektywy oczekiwań szkoły.

6. Uczniowie uczestniczą w wyjazdach na wycieczki, biwaki turystyczne i rekreacyjne.

7. Szkoła na bieżąco współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

8. Zorganizowanie raz w roku zajęć warsztatowych dla uczniów z osobami zawodowo zajmującymi się problemami młodzieży (psycholog, profilaktyka uzależnień).

 

 

 

 

MONITORING, OKRESOWA EWALUACJA

 

Monitoring realizacji zadań będzie realizowany na bieżąco poprzez szczegółowe planowanie pracy szkoły. Ewaluacja częściowa zostanie przeprowadzona na koniec każdego roku szkolnego, a po trzyletnim okresie realizacji Koncepcji zostanie przeprowadzona ewaluacja końcowa.