KONCEPCJA PRACY
ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
W LATACH 2012 – 2017
1. Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. :Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.);
· Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.:Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324);
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
· Statut ZEPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
· Program Wychowawczy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
· Program Profilaktyki ZEPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
Termin realizacji koncepcji:
Przedstawioną Koncepcję Pracy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE przewidziano
na 5 lat.
Będzie obowiązywała od 1 września 2012 r. do 31 sierpnia 2017 r.
2. Dokumenty wewnątrzszkolne wspierające koncepcję:
·
Plan Nadzoru
Pedagogicznego dyrektora ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH
W JASIONCE
· Arkusz organizacyjny ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
· Plan Pracy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
· Program Wychowawczy ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
· Program Profilaktyki ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
· Statut ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE
3. Charakterystyka szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ PUBLICZNYCH W JASIONCE położony jest w centrum wsi Jasionka, w pobliżu drogi powiatowej Jasionka – Krosno.
Bazę lokalową stanowi budynek z lat pięćdziesiątych, systematycznie remontowany w miarę posiadanych środków finansowych oraz nowe skrzydło dobudowane w roku 1999.
Szkoła nie dysponuje zapleczem
sportowym w postaci sali gimnastycznej; istnieje jedynie boisko asfaltowe do
gier drużynowych (piłka siatkowa, piłka ręczna, koszykówka), boisko trawiaste do
piłki nożnej, bieżnia zaopatrzona w stanowisko do skoku w dal oraz plac zabaw
dla dzieci najmłodszych. Teren wokół szkoły zagospodarowano w postaci trawników,
klombów, drzewostanu niskiego
i ogrodzono.
W naszej szkole uczy się 154 uczniów. W szkole funkcjonują klasy jednociągowe (6 oddziałów szkoły podstawowej, 3 oddziały gimnazjum oraz oddział przedszkolny).
Szkoła posiada bibliotekę z około 7500 woluminami, salę multimedialną, pracownię przyrodniczą, historyczną i informatyczną, sale lekcyjne podzielone na część edukacyjną i rekreacyjną, gabinet pedagoga szkolnego i logopedy oraz salę przeznaczoną na świetlicę szkolną.
W szkole zatrudnionych jest 18
nauczycieli, którzy wypełniają zadania edukacyjne, wychowawcze
i opiekuńcze. Szkoła jest placówką jednozmianową.
Dla uczniów i ich rodziców
szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na miarę swoich możliwości.
Współpracuje z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Miejscu Piastowym oraz
wieloma instytucjami (Ośrodek Kultury w Dukli, Miejski Ośrodek Pomocy w Dukli,
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Dukli, Straż Graniczna, Straż Pożarna,
Policja w Dukli, Starostwo Powiatowe
w Krośnie, Sanepid w Krośnie), stowarzyszeniami wspierającymi szkołę (
Stowarzyszenie „Złota Studzienka”, Stowarzyszenie „Liposka”) oraz osobami
reprezentującymi władzę lokalną (sołtys, radni
I ksiądz proboszcz).
W szkole dobrze działa Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski.
W wyniku diagnozy środowiska szkolnego dokonanego przez specjalny zespół powołany przez dyrektora szkoły określono jej mocne i słabe strony.
Mocne strony szkoły
|
Słabe strony szkoły |
1) Kadra pedagogiczna w całości posiada kwalifikacje do nauczanych przedmiotów. 2) Oferta zajęć pozalekcyjnych w oczach uczniów jest interesująca i spełnia ich oczekiwania. 3) W szkole prowadzone są zajęcia dla uczniów wymagających wsparcia specjalistów: gimnastyka korekcyjna, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, logopedyczne.
4)
W szkole opracowano program wychowawczy i profilaktyki w oparciu 5) Rada pedagogiczna systematycznie analizuje wyniki klasyfikacji, sprawdzianu po szóstej klasie i egzaminu gimnazjalnego, formułuje wnioski i wdraża do dalszej pracy. 6) W szkole obowiązują spójne zasady oceniania zapisane w wewnątrzszkolnych systemach oceniania, na podstawie których nauczyciele konstruują przedmiotowe zasady oceniania.
7)
W każdym roku szkolnym przygotowany jest ciekawy i bogaty
kalendarz imprez 8) Uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach artystycznych i turniejach sportowych. 9) Środowisko lokalne pozytywnie postrzega szkołę jako instytucję nie tylko edukacyjną, ale również kulturalną. 10) W szkole funkcjonuje monitoring przyczyniający się do wzrostu bezpieczeństwa uczniów w szkole. 11) W szkole funkcjonują estetyczne zadbane pomieszczenia i korytarze szkolne.
|
1)
Trudności w komunikowaniu się niewystarczające zaangażowanie się w sprawy dziecka (zainteresowanie edukacją i zachowaniem uczniów). 2) Brak sali gimnastycznej – zajęcia zimą odbywają się na holu szkolnym. 3) Zbyt niski wymiar zatrudnienia pedagoga szkolnego(1/4 etatu). 4) Mały udział uczniów w konkursach przedmiotowych (brak motywacji). 5) Niskie wyniki sprawdzianu po klasie szóstej – 2 stanin. 6) Niska motywacja większości dzieci do nauki. 7) Niewystarczające wyposażenie szkoły w nowoczesne pomoce dydaktyczne. |
Misja i wizja szkoły
· Misja
Jesteśmy szkołą życzliwą dla uczniów. Kształcimy i wychowujemy uczniów odpowiedzialnych za siebie i innych członków społeczności szkolnej. Pragniemy wyposażyć ich w taką wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby w przyszłości stali się świadomymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują: rodziny, miasta, kraje, świat. Chcemy, aby jak najlepiej wykorzystywali własny potencjał intelektualny i potrafili dostosowywać się do zmieniających się realiów współczesnego świata i cywilizacji, ucząc się przez całe życie. Zwracamy szczególną uwagę na rozwój psychiczny, fizyczny i duchowy naszych uczniów.
· Wizja
Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną, innowacyjną placówką przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program wychowawczy ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Uczniowie naszej szkoły wyrosną na ludzi mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za własne zachowanie. Wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania, aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. Nasi uczniowie będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami i członkami swojej „małej ojczyzny” z poszanowaniem kultury i tradycji. Szczególnie zadbamy o ich rozwój psychiczny, fizyczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia.
MODEL ABSOLWENTA
1. Uczeń kończący szkołę podstawową:
a) jest otwarty - wykorzystuje swoje możliwości, jakie stwarzają mu dom i szkoła. Chętnie i skutecznie nawiązuje kontakty z innymi osobami, prezentując swój punkt widzenia. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania się i bez trudu uczy się korzystania z różnych nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie działa zgodnie z obowiązującymi zasadami, potrafi planować swoje działania.
b)
jest odpowiedzialny - stara się przewidzieć skutki swoich działań i
gotów jest ponosić ich konsekwencje. Cieszy się z sukcesów. Napotkane problemy
rozwiązuje samodzielnie,
a jeśli trzeba potrafi zwrócić się o pomoc do osób ze swego najbliższego
otoczenia. Pracując z grupą, stara się być odpowiedzialny za efekty jej
aktywności.
c)
jest ciekawy świata – dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w
nim zależności
i związki przyczynowo-skutkowe, poszerza swoją wiedzę, jest aktywny.
d) jest krytyczny – potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane wiadomości, ocenić ich przydatność.
e)
jest prawy – rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości
obowiązujący
w otoczeniu.
f) jest tolerancyjny – rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.
g) jest punktualny – dotrzymuje terminów, sprawnie posługuje się czasem, planując swoje zajęcia. Szanuje swój czas i innych.
2. Absolwent gimnazjum:
a) jest odpowiedzialny – przewiduje konsekwencje swojego postępowania. Posiada rozwinięty krytycyzm, umożliwiający mu selekcje treści medialnych. Odróżnia fikcję od świata realnego.
b) rozumie zasady demokracji –współpracuje w grupie, poszukując kompromisowych rozwiązań. Jest kontaktowy, ceni sobie przyjaźń.
c) jest prawy – odróżnia dobro od zła w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu (dom, szkoła, parafia).
d) jest samodzielny – respektuje przepisy bezpieczeństwa, unika zagrożeń, dostrzega i potrafi przeciwstawić się patologiom społecznym.
e) docenia wartość rodziny – troszczy się o jej dobre imię, aktywnie włącza się w rozwiązywanie ich problemów, okazuje życzliwość jej członkom.
f) szanuje ojczyznę – zachowuje odpowiednią postawę wobec symboli, obrzędów i tradycji narodowych.
g) jest tolerancyjny – ze zrozumieniem traktuje różnice między ludźmi wynikające z uzdolnień, różnych możliwości oraz odmienności kulturowych i religijnych.
h) jest zainteresowany własnym rozwojem – podejmuje samodzielne działania, które wspierają jego rozwój osobowy.
CELE SZKOŁY
Cele ogólne:
1. Kształcenie uczniów na wysokim poziomie dydaktycznym, rozwijanie kompetencji uczniowskich.
2.
Wypracowanie efektywnych metod pracy z uczniem zdolnym i uczniem mającym
trudności
w nauce.
3.
Dobre i na miarę indywidualnych możliwości uczniów przygotowanie ich do
podjęcia nauki
w szkole ponadgimnazjalnej.
4. Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
5. Podnoszenie jakości nauczania i uczenia się.
6. Promocja pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku.
7. Włączenie większej liczby rodziców w życie szkoły.
Cele etapowe i operacyjne:
W szkole podstawowej i gimnazjum realizujemy następujące cele:
a) Harmonijnie realizujemy funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą
w oparciu o Odpowiedzialność, Uczciwość, Samodzielność.
b) Przygotowujemy ucznia do podejmowania wyzwań przyszłości.
c) Ustawicznie podnosimy jakość i atrakcyjność oferty edukacyjnej.
d) Kształtujemy ucznia tolerancyjnego, wrażliwego, dbającego o wartości moralne.
e)
Kreujemy mądrego i dobrego obywatela świata; wyrastającego z polskiej i
lokalnej tradycji (wzmacniamy poczucie tożsamości i wspólnoty lokalnej,
narodowej
i europejskiej).
f) Tworzymy wspólnotę „uczącą się”.
g) Promujemy w środowisku wartość edukacji.
h) Podejmujemy działania zwiększające wśród uczniów poczucie bezpieczeństwa.
i) Przeciwdziałamy zagrożeniom współczesnego świata.
OBSZARY I PODOBSZARY PRACY SZKOŁY
1. Koncepcja pracy szkoły
a) zarządzanie strategiczne
b) wewnątrzszkolny system zapewniania jakości
c) promocja
2. Zarządzanie i organizacja
a) nauczyciele
b) rozwój zawodowy nauczycieli
c) warunki działalności szkoły
d) zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy
e) kierowanie szkołą, obieg informacji
3. Kształcenie
a) programy nauczania
b) organizacja procesu kształcenia
c) przebieg procesu kształcenia
d) efekty kształcenia
4. Wychowanie i opieka
a) równość szans
b) praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
c) praca opiekuńcza szkoły
d) efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły
CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Koncepcja pracy szkoły
a) zarządzanie strategiczne:
· określenie celów i kierunków działania szkoły,
· planowanie strategii działania szkoły,
· sposób realizowania celów,
· modyfikacja programu rozwoju szkoły;
b) wewnątrzszkolny system zapewniania jakości:
· rozwój i doskonalenie jakości pracy szkoły,
· organizacja wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły,
· udoskonalenie systemu obiegu informacji;
c) promocja:
· kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku,
· pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność szkoły.
2. Zarządzanie i organizacja
a) nauczyciele:
· zapewnienie wysokiego poziomu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanie zadań organizacyjnych,
· ustalenie kryteriów oceny jakości pracy nauczycieli;
b) rozwój zawodowy nauczycieli:
· rozpoznawanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego związanych z rozwojem szkoły,
· stosowanie nabytej wiedzy i umiejętności w pracy nauczyciela,
· analizowanie skuteczności form doskonalenia zawodowego;
c) warunki działalności szkoły:
· dysponowanie obiektami, pomieszczeniami i wyposażeniem, odpowiednimi do właściwego przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki;
d) zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy:
· zapewnienie uczniom i pracownikom zdrowych, bezpiecznych i higienicznych warunków.
e) kierowanie szkołą, obieg informacji:
· sprawne kierowanie i administrowanie szkołą,
· sprawny i skuteczny system uzyskiwania i obiegu informacji.
3. Kształcenie
a) programy nauczania:
· doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informatyczną,
· wybranie i skonstruowanie programów nauczania zapewniających rozwój osiągnięć edukacyjnych uczniów i osiąganie sukcesów;
b) organizacja procesu kształcenia:
· organizacja procesu kształcenia w szkole zapewniająca każdemu uczniowi szansę rozwoju;
c) przebieg procesu kształcenia:
· określenie celów ukierunkowanych na rozwój ucznia,
· stwarzanie środowiska wspierającego uczenie się;
d) efekty kształcenia:
· praktyczne wykorzystanie zdobywanych umiejętności zawodowych w określonym kierunku kształcenia,
· badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników do podnoszenia efektywności kształcenia.
4. Wychowanie i opieka
a) równość szans:
· zaspokajanie potrzeb edukacyjnych i zapewnienie rozwoju osobowego uczniów;
b) praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły:
· realizowanie programu wychowawczego i programu profilaktyki,
· rozwijanie szacunku dla dobra, prawdy i piękna na świecie i w człowieku,
· zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju w przyjaznym i bezpiecznym środowisku;
c) praca opiekuńcza szkoły:
· zapewnienie dostępnych form pomocy wychowankom;
d) efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej:
·
podejmowanie systematycznych i
skutecznych działań wychowawczych, profilaktycznych
i opiekuńczych;
· wspomaganie dojrzałości postaw moralnych, społecznych i emocjonalnych wychowanków.
FORMY REALIZACJI CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH
1. Koncepcja pracy szkoły
Cele szczegółowe
|
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|||
Główne cele rozwoju szkoły.
|
Opracowanie rocznych planów pracy szkoły. |
zespół nauczycielski, Dyrektor |
|||
Promocja szkoły przez stronę WWW oraz inną działalność. |
Aktualizacja szkolnej witryny WWW. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Informowanie rodziców Coroczne organizowanie przedświątecznej akcji „Pamiętamy o seniorach” – kartki, życzenia. Coroczny udział wolontariuszy ZSP w Jasionce w akcji charytatywnej „Pola Nadziei”(zbiórka pieniędzy na Krośnieńskie Hospicjum). Coroczny udział uczniów w akcji charytatywnej „Góra Grosza”.
W ramach działalności Samorządu
Uczniowskiego organizowanie prac porządkowych na cmentarzach |
nauczyciel informatyki, uczniowie pod kierunkiem nauczycieli informatyki, wskazani nauczyciele |
|||
|
Zachęcanie rodziców
do aktywnego uczestnictwa Współorganizowanie przez rodziców niektórych uroczystości szkolnych. Systematyczne badanie opinii rodziców o działalności szkoły. |
Prezydium Rady Rodziców, nauczyciele, wychowawcy, wskazani nauczyciele |
|||
|
Przeprowadzanie sprawdzianów kompetencji uczniów, analiza egzaminów zewnętrznych klasa VI i III PG; konkursy, olimpiady, turnieje. |
nauczyciele poszczególnych przedmiotów, zespoły przedmiotowe |
|||
|
Ewaluowanie dokumentów szkolnych dostosowanych do bieżących potrzeb. Diagnozowanie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów i opracowanie działań przeciw uchylaniu się przez uczniów od tego obowiązku. |
Dyrekcja, zespoły zadane wychowawcy, zespół powołany przez dyrekcję |
|||
|
Stworzenie tablicy ogłoszeń. |
Dyrekcja, nauczyciele, Samorząd Uczniowski |
Kryteria sukcesu
1. Nauczyciele przestrzegają harmonogramu spotkań z rodzicami.
2. Rodzice znają organizację szkoły i aktualne przepisy oświatowe.
3. Rodzice wyrażają opinie na temat funkcjonowania szkoły.
4. Rodzice organizują lub współorganizują imprezy szkolne.
5. Uczestnictwo w programach ekologicznych na terenie regionu.
6. Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele znają informacje dotyczące wewnętrznej i zewnętrznej ewaluacji pracy szkoły.
2.Zarządzanie i organizacja
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|||||
Szkolenie nauczycieli w zakresie stosowania aktywnych metod pracy z uczniem. |
Gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych i dydaktycznych w zakresie nowoczesnych metod pracy z uczniem. Organizowanie szkoleń
Dokumentowanie,
gromadzenie i udostępnianie spostrzeżeń oraz wymiana doświadczeń |
Z inicjatywy Dyrekcji i zainteresowanych nauczycieli, lider WDN |
|||||
|
Zapoznawanie nauczycieli z procedurami i wymaganiami związanymi z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego, wymiana doświadczeń, spostrzeżeń, wniosków. Motywowanie nauczycieli do działań sprzyjających spełnieniu wymagań na określony stopień awansu zawodowego. Realizacja działań dodatkowych wspierających nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego. |
Dyrekcja, nauczyciele, opiekun stażu |
|||||
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli Zespołu Szkół. |
Dokonanie analizy
potrzeb kwalifikacyjnych wynikających Skonfrontowanie
indywidualnych potrzeb rozwojowych nauczycieli Sporządzenie planu
doskonalenia nauczycieli |
Dyrekcja szkoły, Rada Pedagogiczna, lider WDN |
|||||
|
Gromadzenie i udostępnianie danych na temat prowadzonych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Uwzględnianie w szkolnym planie doskonalenia dostępnych form proponowanych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli. Uczestnictwo w formach kwalifikacyjnych i doskonalących proponowanych przez poszczególne ośrodki. |
Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, nauczyciele |
|||||
|
Sporządzenie planu WDN. Udział w radach szkoleniowych na temat wybranych obszarów pracy szkoły. Organizowanie warsztatów szkoleniowych o zróżnicowanej tematyce dla zainteresowanych Nauczycieli. |
Rada Pedagogiczna, nauczyciele, z inicjatywy zainteresowanych nauczycieli |
|||||
|
|
nauczyciele, Dyrekcja (w miarę posiadanych środków) |
|||||
|
Modernizacja i
konserwacja sprzętu komputerowego Wyposażenie pomieszczeń szkoły w sprzęt komputerowy i odpowiednie oprogramowanie. |
osoby odpowiedzialne za powierzony sprzęt komputerowy, Dyrekcja, nauczyciele informatyki |
|||||
|
Konfigurowanie wewnętrznej sieci komputerowej do korzystania z Internetu. Sieć WiFi w szkole. Wykorzystanie przez nauczycieli dostępu do Internetu w pracy dydaktycznej oraz jako elementu swojego warsztatu pracy. Prowadzenie kół informatycznych. |
osoby odpowiedzialne za powierzony sprzęt komputerowy, nauczyciele |
|||||
Podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających stosowanie technologii komputerowych w nauczaniu różnych przedmiotów. |
Przeprowadzenie wewnątrzszkolnych kursów komputerowych dla nauczycieli, uczniów Zespołu Szkół i innych zainteresowanych. Udział nauczycieli w szkoleniach i kursach komputerowych organizowanych przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli. |
nauczyciele informatyki, zainteresowani nauczyciele |
|||||
|
Wzmocnienie ochrony
Ustalanie regulaminu dyżurów nauczycieli i ścisłe egzekwowanie przestrzegania harmonogramu dyżurów Zamontowanie monitoringu Dostosowanie rozmiaru
ławek Zdobywanie przez nauczycieli uprawnień kierownika wycieczek. |
Dyrekcja, nauczyciele, zainteresowani nauczyciele |
|||||
|
Zapoznawanie uczniów
Zapoznawanie i
przypominanie uczniom regulaminów BHP wychowania fizycznego. |
wychowawcy klas, nauczyciele, opiekunowie pracowni i nauczyciele wychowania fizycznego
|
Kryteria sukcesu
1. Wzbogacenie bazy dydaktycznej do nauczania.
2. Rozbudowa i modernizacja sieci komputerowej w szkole.
3. Zwiększenie liczby nauczycieli z zaawansowanymi umiejętnościami wykorzystania komputera.
4. W ciągu roku szkolnego każdy wychowawca z uczniami zrealizuje punkty z planu wychowawcy klasy.
5. Funkcjonalne zagospodarowanie szkoły.
6. Uczniowie czują się bezpieczni na terenie szkoły.
7. Sprawnie działające systemy zabezpieczeń mienia szkoły.
8. Wszyscy nauczyciele przestrzegają regulaminu dyżurów.
9. Nauczyciele uzyskują uprawnienia do kierowania wycieczkami szkolnymi.
10. Uczniowie znają i przestrzegają przepisów BHP i p.poż. oraz na wypadek zagrożenia terrorystycznego.
11. Szkoła jest dobrze wyposażona w sprzęt sportowy.
12. Wzrost liczby nauczycieli podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe (studia podyplomowe i uzupełniające, awans zawodowy, kursy kwalifikacyjne dokształcające i doskonalące).
13. Podwyższenie jakości bazy dydaktycznej szkoły.
3. Kształcenie
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|||
|
Stworzenie możliwości rozwijania umiejętności i zainteresowań uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych. |
nauczyciele języków obcych (zgodnie z zapotrzebowaniem) |
|||
|
Prowadzenie zajęć z języka obcego w grupach zgodnie z poziomem znajomości języka przez uczniów. Wykorzystywanie na lekcjach języków obcych aktywizujących metod nauczania. Organizowanie wycieczek edukacyjnych. Nawiązywanie korespondencji tradycyjnej lub za pomocą Internetu z zagraniczną młodzieżą. |
nauczyciele języków obcych, opiekunowie pracowni informatycznej |
|||
|
Prowadzenie lekcji
Podejmowanie projektów dydaktycznych sprzyjających kształtowaniu i utrwalaniu umiejętności uczniów. |
nauczyciele |
|||
|
Analizowanie osiągnięć poszczególnych uczniów pod kątem rozpoznania potrzeb edukacyjnych. Przeprowadzanie
zróżnicowanych Stworzenie dla uczniów ze zdiagnozowanymi i opisanymi dysfunkcjami możliwości wyrównywania różnic wynikających ze specyficznych trudności w uczeniu się. Organizowanie w miarę
możliwości szkoły pomocy merytorycznej dla uczniów Wspieranie uczniów
zdolnych |
nauczyciele przedmiotów we współpracy z Dyrekcją szkoły, Dyrekcja szkoły, Samorząd Uczniowski |
|||
|
Prowadzenie zajęć w pracowni informatycznej przez nauczycieli innych przedmiotów. Uczestniczenie
uczniów Komputerowe opracowywanie sprawdzianów, analiz wyników nauczania przez nauczycieli itd. Wykorzystanie przez uczniów komputera do opracowania wyników pomiarowych, kreślenia charakterystyk i wykonywania obliczeń itp. |
nauczyciele, uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów, |
|||
|
Zapewnienie uczniom
możliwości rozwijania zainteresowań sportowych, poprzez udział Organizowanie imprez
sportowych i zawodów wewnątrzszkolnych Wprowadzenie do tradycji szkoły Dnia Sportu jako elementu obchodów Dni Rodziny i Dnia Dziecka. Organizowanie wycieczek rekreacyjnych i turystycznych. |
nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele |
Kryteria sukcesu
1. Zwiększenie liczby godzin dydaktycznych wykorzystujących techniki komputerowe i multimedialne w nauczaniu w stosunku do lat ubiegłych.
2. Szkoła organizuje zawody sportowe. Uczniowie uczestniczą w zawodach sportowych organizowanych przez inne podmioty.
3. Dzień Sportu – stałym punktem w kalendarium wydarzeń z życia szkoły.
4. Realizowanie pomocy koleżeńskiej w szkole.
5. W czasie wolnym od zajęć uczniowie mają możliwość korzystania z Internetu, celem wymiany poglądów, doświadczeń z innymi uczniami, również z innych krajów, udziału w grupach dyskusyjnych, prezentacji swoich osiągnięć na łamach Internetu.
6. Uczniowie potrafią komunikować się, wykorzystując nowoczesne techniki komunikacji.
7. Zwiększenie jakości procesów dydaktycznych w porównaniu do lat ubiegłych.
8. Zwiększenie ilości godzin lekcyjnych przeprowadzanych zróżnicowanymi metodami nauczania w stosunku do lat poprzednich, ze szczególnym akcentem na nowoczesne metody aktywizujące ucznia.
9. Zwiększenie ilości lekcji prowadzonych metodami aktywizującymi.
10. Zwiększenie oferty godzin pozalekcyjnych.
11. Ewaluacja oferty godzin pozalekcyjnych celem
lepszego dostosowania do potrzeb uczniów, w tym
o specyficznych potrzebach edukacyjnych oraz oczekiwań rodziców.
12. Wykorzystanie wniosków z badania osiągnięć uczniów w doskonaleniu pracy dydaktycznej szkoły.
4.Wychowanie i opieka
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
|||
|
Przedstawianie na zajęciach w formie wystaw, audycji, pogadanek lub spotkań, informacji i ciekawostek na temat różnych kultur europejskich. |
nauczyciele języka polskiego, języków obcych, historii, geografii, wiedzy o kulturze |
|||
|
Opracowanie
kalendarza uroczystości szkolnych Uczestnictwo w uroczystościach poświęconych rocznicom ważnych świąt narodowych. Przygotowywanie wystaw, montaży poetycko-muzycznych w związku z istotnymi wydarzeniami kulturalnymi lub historycznymi. Propagowanie postawy szacunku dla dorobku kulturowego Polaków m.in. poprzez organizowanie wycieczek edukacyjnych do muzeów, teatrów. |
Dyrekcja, osoby
określone zainteresowani nauczyciele |
|||
|
Dbałość o przestrzeganie ustaleń Statutu szkoły i WSO. Wpajanie uczniom zasad dobrego wychowania i kulturalnego
zachowania się |
nauczyciele i uczniowie, nauczyciele |
|||
|
Integrowanie grona pedagogicznego poprzez podejmowanie wspólnych projektów i inicjatyw. Integrowanie nauczycieli poprzez działalność w zespołach przedmiotowych i problemowych. Integrowanie wychowawców i wychowanków poprzez organizowanie wspólnych wycieczek rekreacyjnych, biwaków integracyjnych itp. Organizowanie spotkań integracyjnych, dyskotek szkolnych. Angażowanie uczniów do przygotowywania uroczystości szkolnych i lokalnych. Stworzenie możliwości organizowania czasu po lekcjach – różnorodne koła zainteresowań dla chętnych uczniów. |
z inicjatywy nauczycieli, przewodniczący ww. zespołów, wychowawcy klas, Dyrekcja, nauczyciele |
|||
|
Przygotowywanie w
gablotach na korytarzu ekspozycji prezentujących osiągnięcia |
Dyrekcja, Samorząd Uczniowski, nauczyciele, uczniowie |
|||
|
Udział szkoły w życiu społeczności lokalnej poprzez uczestnictwo w uroczystościach lokalnych i regionalnych. Zapraszanie przedstawicieli środowisk lokalnych do udziału w przedsięwzięciach, imprezach, inicjatywach organizowanych przez szkołę. Uczestnictwo uczniów Prowadzenie
poradnictwa zawodowego dla uczniów |
społeczność szkolna, nauczyciele i uczniowie, wychowawcy, inni zainteresowani |
|||
|
Przygotowywanie
wystawek tematycznych w pracowniach Rozwijanie akcji
Sprzątania Świata oraz uczestniczenie |
opiekunowie pracowni, nauczyciele, uczniowie |
|||
|
Nauczyciele konsekwentnie tworzą wartościowe środowisko wychowawcze. Wykorzystywanie
podczas lekcji wartościowych filmów w celu poszerzenia horyzontów
myślowych uczniów Umożliwianie uczniom kontaktu z różnymi formami tekstu kultury. Rozwiązywanie przez wychowawców problemów wynikających ze specyficznych potrzeb zespołu klasowego. Współdziałanie z
instytucjami |
wszyscy nauczyciele, nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele języka polskiego, wychowawcy klas, społeczność szkolna, nauczyciele |
|||
|
Organizowanie wycieczek do kin, teatrów, muzeów, galerii itp. Organizowanie Organizowanie spotkań autorskich z p. W. Śliwoniem. Spotkania z podróżnikiem z grupy „Trzask”. |
nauczyciele, nauczyciele i uczniowie |
|||
|
Umożliwianie komunikowania się za pomocą nowoczesnych technik. Wymiana doświadczeń kadry pedagogicznej, a innymi szkołami i placówkami na za pomocą Internetu. Podkreślanie na
zajęciach Udział młodzieży w różnego rodzaju debatach, organizowanie debat. Umożliwienie wymiany poglądów lub zawierania przyjaźni między uczniami naszej szkoły a uczniami innych szkół i placówek za pośrednictwem Internetu. Umożliwienie uczniom naszej szkoły publikacji swoich osiągnięć w Internecie. |
nauczyciele informatyki, nauczyciele, Dyrekcja, nauczyciele, administratorzy pracowni internetowej, nauczyciele języka polskiego, uczniowie, opiekun koła informatycznego, administrator pracowni internetowej |
|||
|
Umożliwienie uczniom
obserwacji lub uczestnictwa Stworzenie uczniom możliwości zaprezentowania wiadomości podczas lekcji np. w formie przemówienia, prelekcji, referatu itp. Zapoznawanie uczniów
Zorganizowanie wycieczki, np. do studia telewizyjnego. |
dyrekcja, nauczyciele, nauczyciele przedmiotów, nauczyciele języka polskiego, opiekunowie koła, nauczyciele, wychowawcy |
|||
|
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Miejscu Piastowym w celu rozwiązywania problemów indywidualnych uczniów. Organizowanie
warsztatów Gromadzenie i upowszechnianie materiałów, tworzenie informatorów zawierających dane organizacji zwalczających agresję, przemoc w rodzinie, broniących praw dziecka, kobiet, niosących pomoc uzależnionym. |
wychowawcy, nauczyciele, z inicjatywy nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli ww. instytucji |
|||
Profilaktyka uzależnień i ich zwalczanie. |
Organizowanie spotkań z przedstawicielami wybranych instytucji zajmujących się profilaktyką uzależnień. Przygotowywanie nauczycieli do prowadzenia zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień poprzez szkolenia Rady Pedagogicznej i warsztaty. Realizowanie zagadnień programu profilaktyki podczas godziny z wychowawcą i innych zajęć w szkole (pierwsza pomoc – ćwiczenia praktyczne). Rozpoznawanie i
niezwłoczne podejmowanie odpowiednich działań w sytuacji podejrzenia
zaniedbań wychowawczych Organizowanie zajęć
warsztatowych dla młodzieży Gromadzenie i
upowszechnianie materiałów dotyczących uzależnień |
z inicjatywy nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli ww. instytucji, osoby prowadzące szkolenie, wychowawcy klas, nauczyciele, opiekun BIP |
|||
|
Przestrzeganie przez nauczycieli comiesięcznych Dni Otwartych Szkoły dla rodziców. Informowanie rodziców
podczas zebrań o zmianach Inspirowanie rodziców do werbalizowania opinii na tematy dotyczące funkcjonowania szkoły |
wychowawcy klas, Dyrekcja
|
|||
|
Organizowanie podczas
zebrań pogadanek i szkoleń na aktualne tematy związane
|
wychowawcy klas, Dyrekcja i zainteresowani nauczyciele |
Kryteria sukcesu
1. Wychowawcy systematycznie przeprowadzają edukację rodziców na tematy związane z wychowaniem.
2. Postrzeganie szkoły jako przyjaznej uczniowi, o odpowiednich relacjach: uczeń – uczeń, nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic.
3. Organizowanie i uczestniczenie w akcjach o charakterze charytatywnym.
4. Organizowanie wycieczek o charakterze kulturalnym.
5. Zmniejsza się liczba negatywnych zachowań uczniów z perspektywy oczekiwań szkoły.
6. Uczniowie uczestniczą w wyjazdach na wycieczki, biwaki turystyczne i rekreacyjne.
7. Szkoła na bieżąco współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
8. Zorganizowanie raz w roku zajęć warsztatowych dla uczniów z osobami zawodowo zajmującymi się problemami młodzieży (psycholog, profilaktyka uzależnień).
MONITORING, OKRESOWA EWALUACJA
Monitoring realizacji zadań będzie realizowany na bieżąco poprzez szczegółowe planowanie pracy szkoły. Ewaluacja częściowa zostanie przeprowadzona na koniec każdego roku szkolnego, a po trzyletnim okresie realizacji Koncepcji zostanie przeprowadzona ewaluacja końcowa.